1

1

Sunday, January 6, 2008

Aurat Muslimah : Satu Penindasan Atau Pembebasan

"Ini
ialah satu "surah" yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan
hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang
nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya)." ( An Nur : 1)

Begitulah
permulaan ayat pertama bagi surah An Nur, yang mana terkandung dalamnya
beberapa hukum dan perintah Allah s.w.t. ke atas manusia yang wajib
dilaksanakan, sebagaimana yang di nyatakan didalam terjemahan ayat
tersebut diatas.
Di
dalam surah ini juga terdapat dua ayat yang menyentuh mengenai perintah
memelihara pandangan dan aurat bagi lelaki dan wanita yang beriman.
Bermula dengan ayat ke 30 iaitu ayat pertama dalam dua ayat yang
menyentuh mengenai aurat ini, Allah s.w.t. menekankan terlebih dahulu
batasan pandangan dan aurat bagi lelaki yang beriman supaya dipelihara,
sekaligus menunjukkan hukum pemeliharaan pandangan dan aurat
dititikberatkan terlebih dahulu keatas lelaki.

Katakanlah
(wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka
menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan
memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka;
sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka
kerjakan. (An Nur : 30)

Setiap
apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. adalah dipenuhi dengan hikmah
dan kebaikan bagi mereka yang memerhatikan dengan akal dan iman. Setiap
lelaki yang menundukkan pandangan, dengan izin Allah akan memelihara
diriya dari bisikan syaitan, nafsu serta dorongan ke arah perkara yang
memudaratkan iman dan kemanusiaannya. Boleh dikatakan bahawa majoriti
wanita yang berhias adalah untuk mendapatkan perhatian dari golongan
adam dan ini kerana perasaan sedemikian itu merupakan satu fitrah dalam
diri mereka yang telah Allah tetapkan dalam diri mereka.
Fitrah
bagi lelaki pula suka memandang sesuatu yang menyedapkan pandangan
serta cantik tetapi seringkali mereka terlupa bahawa secantik-cantik
perhiasan dunia ialah isteri yang solehah. Dengan menundukkan
pandangan, maka berkuranglah wanita yang memilih untuk tidak menutup
aurat. Ini boleh diibaratkan dengan contoh seorang pemilik panggung
wayang yang tiada pelanggan yang datang untuk menonton filem yang
dinobatkan 'hebat' dipanggungnya, sehebat mana pun filem yang dimainkan
, jika tiada yang datang menonton, lambat laun akan tutup juga premis
panggung tersebut.
Begitulah
dengan apa yang berlaku ke atas fitrah manusia, psikologi yang
disebutkan Allah s.w.t. di dalam ayat 30 ini menunjukkan bahawa setiap
permulaan kepada kebaikan dan pematuhan kepada perintah Allah s.w.t.
itu sepatutnya bermula dengan lelaki.
Mengapa
mesti lelaki? Persoalan mudah ini boleh dijawab dengan bermulanya
tanggungjawab seorang lelaki sebagai ketua keluarga, wali bagi
saudara-saudara perempuannya serta saudara kepada muslimin dan muslimat
seluruhnya. Jika tanggungjawab ini dijalankan dengan betul dan amanah,
maka tidaklah menjadi sesuatu yang pelik sekiranya generasi yang
dilahirkan dari dan selepas itu merupakan satu generasi yang beriman,
berakhlak serta maju dalam dalam setiap bidang
yang diceburi. Dari generasi inilah bakal lahir golongan pemuda-pemuda
Islam yang menghormati serta memandang samarata ke atas kaum wanita dan
tidak menganggap golongan wanita hanya sebagai objek yang boleh
diperdagangkan, dipermainkan, alat pemuas nafsu dan dilayan sebagai
kelas dua. Pemudi-pemudi Islam dari generasi ini akan sama-sama menjadi
tonggak serta tulang belakang kepada kekuatan ummah. Allah s.w.t.
meletakkan persamaan hak diantara lelaki dan wanita tetapi hak dan
tanggungjawab setiap dari yang tersebut tadi adalah tidak sama ke atas
keduanya.
Di
dalam artikel ini, penulis ingin menekankan kepada pemahaman ayat
sambungan dari ayat 30 surah An Nur seperti yang tersebut tadi.

Dan
katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat
pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara
kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh
mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup
dada mereka dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka,
atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara
mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak
bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan
Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki
yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau
kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan
janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang
tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian
kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An Nur : 31)

Ayat
31 surah An Nur di atas menjelaskan perintah supaya menjaga pandangan
bagi mereka-mereka yang beriman dan batasan aurat bagi muslimah yang
beriman. Perintah Allah inilah yang selama ini menjadi bahan gurauan
dan sendaan masyarakat barat dalam liberasi feminisme mereka terhadap
Islam. Lebih malang lagi, kini budaya sendaan ini menular dan berakar
umbi pula dalam generasi muslimah liberal yang mengadaptasikan cernaan
dangkal akal fikiran liberasi feminisme barat dan semakin terbawa-bawa
dakyah ini dalam kehidupan seharian mereka.
Persoalannya,
benarkah batasan aurat bagi muslimah Islam yang beriman itu satu bentuk
penindasan ke atas kaum wanita dalam Islam? Perkara ini hanya kelihatan
benar dalam pemikiran cetek yang tidak pernah
cuba kenal atau memahami
perintah Allah s.w.t. secara keseluruhannya. Retorik dan tembelang
mereka dalam menyatakan bahawa mereka beriman dan setiap hari membaca
terjemahan Al Quran sebagai panduan nyata terbongkar apabila
membicarakan mengenai perintah Allah dalam pemeliharaan aurat ini.
Masing-masing melenting membela pendapat akal mereka yang diracuni
gerakan membuta tuli liberasi feminisme barat.
Islam merupakan satu-satunya agama yang diiktiraf dan diredhai Allah sebagaimana yang tersebut didalam surah Al Maidah ayat 23 :

…….Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada
memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan
Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada
mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari
ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan
nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama
untuk kamu.…. (Al Ma'idah : 3)

Islam
juga merupakan sebuah agama bagi orang-orang yang bijak dan berakal
sempurna. Seorang doktor atau saintis yang pandai dalam bidangnya tidak
boleh dikatakan cerdik atau bijak jika menganggap sesuatu yang diukir
oleh tangan manusia sendiri, bulan, bintang, binatang, pokok dan
sebagainya sebagai tuhan mereka yang memberikan mereka rezeki dan dapat
memudaratkan mereka. Maka perkara seupama ini yang menghina daya akal,
kekuatan dan kebijaksanaan akal fikiran manusia tidak terdapat dalam
Islam.
Bagi
mereka yang boleh berfikir dengan waras, tentulah mereka menyedari
bahawa semua objek tersebut tidak dapat memberikan mereka manfaat atau
pun kemudaratan biar pun sebesar zarah. Maka Islam menunjukkan jalan
yang benar dalam mengenali Siapa Pencipta seluruh alam yang sepatutnya
disembah.
Sebagai
agama yang diredhai Allah s.w.t., setiap apa yang datang bersama agama
tersebut akan dapat membantu menyelesaikan semua persoalan dan
permasalahan yang telah, sedang atau bakal dihadapi oleh manusia
sebagai khalifah di muka bumi ini sehingga kiamat.
Maka
dalam setiap perintah dan hukum yang terdapat di dalam Al Qur'an, ada
penjelasan baik dari segi pemahaman tersurat atau tersirat bagi setiap
faedah pelaksanaannya.
Bagi
yang hanya dapat melihat atau memahami perintah pematuhan kepada hukum
memelihara aurat ini dari segi pemahaman literasi, ayat 31 surah An-
nur ini telah dengan jelas menyatakan bahawa salah satu dari faedah
dari pelaksanaannya ialah mereka-mereka iaitu muslimin dan muslimat
yang beriman kepada perintah Allah ini akan memperolehi kejayaan. Satu
lagi sebab yang dinyatakan dalam Al-Qur’an mengenai kelebihan menutup
aurat ini ialah ianya dapat membezakan antara wanita-wanita yang
beriman dan menjaga kehormatan serta memelihara muslimah tersebut dari
ganguan sepertimana yang dinyatakan dalam surah Al-Ahzab ayat 59.

Wahai
Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi
menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian
lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik)
maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al Ahzab :59)

Jika
tidak difahami dengan betul surah An Nur ayat 31, maka pernyataan
kejayaan yang bakal dicapai oleh golongan ini akan
segera menjadi klise
dan dikaitkan dengan balasan pahala dan mendapat tempat di dalam syurga
di akhirat dan terselamat dari seksaan dalam neraka kelak selepas mati.
Sebenarnya tidak hanya demikian! Kejayaan yang dinyatakan oleh Allah
s.w.t. tersebut bermula dari sisi kehidupan dunia lagi dan ayat ini
merupakan satu dalil bagi gerakan pembebasan muslimah dari kongkongan
karut marut yang meletakkan mereka sebagai warga kelas dua yang tidak
layak untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan golongan
lelaki dalam semua bidang yang mampu diceburi.
Bermula
dengan perintah Allah s.w.t. membataskan aurat muslimah hanya kepada
sesama muslimah, telah pun membuka satu lembaran dalam pembebasan dari
kongkongan mendapatkan pendidikan supaya fardu kifayah dapat dipenuhi.
Bayangkan
jika para muslimah dikekang dan dihalang dari mendapat pendidikan dan
hak untuk memajukan diri dalam karier, maka dengan secara automatiknya
kaum muslimah dan kaum muslimin rigid atau jumud itu
sendiri akan mengalami masalah bila berhadapan dengan masalah kesihatan
dan terpaksa mendapatkan khidmat dari doktor dari jantina berlawanan.
Maka ini dengan sendiri akan menimbulkan rasa kurang selesa bagi
mukminat yang cuba menjaga batasan aurat seperti yang diperintahkan
Allah s.w.t..

Satu
contoh lagi, bagaimana pula dengan khidmat kaunselor professional?
Sebagaimana yang kita sedia maklum, setiap sesi kaunseling bagi
individu yang mempunyai masalah akan dibuat secara sendirian dengan
kauselor professional terlibat. Bukankah perkara seumpama ini akan
menimbulkan masalah bagi mukminat yang memahami hukum-hukum batasan
aurat dan pergaulan dalam hidup sehari-hari. Disinilah timbulnya kepada
keperluan bagi umat Islam mempunyai Doktor, Kaunselor Professional,
Pensyarah, Guru, Jurutera dan
professional-professional muslimah yang lain bagi memenuhi dan membantu
muslimah lain dalam melaksanakan perintah Allah s.w..t.
Tentunya
semua ini bermula dengan mendapat pendidikan awal sehingga tinggi yang
tidak dikekang oleh golongan jumud yang terperangkap dalam dunia mereka
sendiri. Islam datang membawa keluar golongan wanita dari segala
kongkongan lelaki seterusnya meletakkan wanita di atas jalan serta
hak-hak mereka sendiri tanpa merendahkan martabat mereka.

Maka
1400 tahun dahulu, wanita-wanita Islam telah lama dapat menikmati semua
hak-hak kesamaan biarpun wanita-wanita lain diseluruh dunia masih
ditindas pemerintah dan dibelengu hukum-hukum agama yang dianuti
masing-masing. Hanya sekitar abad ke 20 barulah wanita-wanita di barat
tersedar akan sekatan-sekatan hak yang mereka alami, iaitu setelah
muslimah-muslimah diberikan kemuliaan dan hak-hak 1300 tahun lamanya
oleh Allah s.w.t., maka gerakan pembebasan feminisme mula bergerak di
barat bertunjangkan perjuangan dengan meletakkan kaum adam sebagai
penanda aras kejayaan. Semua ini adalah kerana mereka-mereka ini
mengenepikan Tuhan dalam asas perjuangan mereka. Tanpa mereka sedari,
kedudukan mulia serta semua keistimewaan yang Allah s.w.t. letakkan
serta berikan kepada mereka, diketepikan mereka dan mereka-mereka ini
sendiri merendahkan martabat mereka dengan meletakkan golongan Adam
sebagai penanda aras kejayaan mendapatkan hak-hak asasi mereka.

Kejayaan
dalam liberasi feminisme barat yang diperjuangkan sekadar hanya berjaya
melacurkan kembali maruah wanita sebagai objek seks semata-mata serta
meletakkan kembali wanita di bawah penindasan kaum adam. Perhatikan
saja dalam klip-klip video artis-artis barat, di mana untuk mendapatkan
kontrak rakaman serta untuk menjual album, maka perkara pertama yang
harus dilakukan ialah menanggalkan pakaian mereka untuk diperagakan
tubuh mereka dalam klip-klip video tersebut. Diskriminasi seperti ini
tidak pula berlaku ke atas artis lelaki. Maka bagaikan kupu-kupu malam
yang mencari pelanggan, mereka ini, menjatuhkan maruah mereka sendiri
dalam perjuangan tanpa arah ini. Begitu juga jika diperhatikan
mana-mana saja iklan dalam mana-mana media sekalipun, biarpun apa
sahaja objek yang hendak dijual, tidak kira mesin cetak, motosikal,
kereta atau apa sahaja, maka akan kelihatan seorang wanita dengan
pakaian menjolok mata yang menghina maruah wanita itu sendiri
disertakan. Apakah ini yang diperjuangkan sebagai hak wanita? Bukankah
ini tidak lebih dari eksploitasi yang bertopengkan hak-hak asasi dan
seni?

Tetapi
ini tidak berlaku kepada kaum muslimah kerana kejayaan didunia dan
akhirat bagi mereka, diukur melalui usaha mereka dan ketaatan mereka
kepada perintah-perintah Allah s.w.t.. Tiada lelaki diletakkan langsung
sebagi penanda aras kejayaan bagi muslimah. Mengapa mesti menghinakan
diri sendiri setelah banyak kemuliaan Allah berikan kepada kaum hawa?
Perhatikanlah,
setiap anak adam pasti membawa satu parut kekal pada tubuh mereka yang
menyatakan dengan jelas bahawa mereka kedunia ini adalah melalui rahim
seorang wanita yang bergelar ibu. Setiap lelaki dan wanita mempunyai
pusat sebagai peringatan tentang betapa bergantungnya hidup setiap
insan terhadap ibu, iaitu wanita yang mengandungkan, melahirkan,
menyusukan seterusnya memelihara dan menjaga kita sehingga kita dapat
berdikari sendiri.
Betapa
Allah itu Tuhan Yang Maha Adil, diperingatkanNya tentang jasa seorang
ibu dengan parut kekal ini supaya setiap individu itu tidak terlupa
bahawa wanita merupakan tonggak kekuatan ummah.
Wanita di serata dunia telah dinafikan hak lama sebelum kedatangan Islam. Tamadun
Babylon misalnya, wanita dinafikan segala hak dan direndahkan
martabatnya di bawah undang-undang Babylon. Jika terdapat seorang
lelaki membunuh seorang wanita, lelaki yang membunuh perempuan tersebut
tidak dihukum sebaliknya isterinya pula yang akan dijatuhkan hukuman
bunuh.
Satu
contoh lagi Tamadun greek, tamadun yang dinobatkan sebagai sebuah
tamadun yang paling gemilang di antara tamadun-tamadun silam. Di bawah
ketamadunan yang ‘gemilang’ ini, wanita-wanita mereka dinafikan segala
hak dan dipandang rendah. Dalam mitologi Greek, seorang ‘perempuan
jelmaan’ bernama ‘Pandora’ dikatakan sebagai punca bagi semua
kecelakaan dan musibah yang dihadapi manusia. Golongan Arab jahiliah
lebih kejam dalam memberi layanan kepada golongan wanita. Mereka ini
dianggap sebagai pencemar maruah keluarga serta satu beban dan
kebanyakan dari kanak-kanak perempuan di kalangan Arab jahiliah ini
ditanam hidup-hidup oleh ibu bapa mereka.
Kedatangan
Islam, menghapuskan segala amalan karut marut dan penindasan ke atas
wanita di seluruh dunia. Kitab Bible sendiri menyatakan bahawa adalah
sesuatu yang tidak sopan bagi wanita-wanita untuk bersuara dalam majlis
ilmu di gereja-gereja, jika terdapat apa-apa persoalan mengenai apa
yang dipelajari, mereka tidak dibenarkan langsung dari bertanyakan hal
tersebut secara langsung dan dinasihatkan pula untuk mendapatkan
penjelasan dari suami-suami mereka di rumah. Maka, hal sebegini
tentulah menjadi satu masalah bagi wanita-wanita yang ingin menuntut
ilmu dan tidak mempunyai suami. Arahan tersebut terdapat dalam kitab
perjanjian baru 1 Corinthians Bab 14 ayat 34 dan 35.

1 Corinthians : 14
14:34 Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience as also saith the law.
14:35 And if they will learn any thing, let them ask their husbands at home: for it is a shame for women to speak in the church

Terjemahannya,
14:34
Perempuan-perempuan harus berdiam diri dalam gereja-gereja. Sebab
mereka tidak diperbolehkan untuk berbicara. Mereka harus menundukkan
diri, seperti yang dikatakan juga oleh hukum.
14:35 Jika mereka
ingin mengetahui sesuatu, baiklah mereka menanyakannya kepada suaminya
di rumah. Sebab tidak sopan bagi perempuan untuk berbicara dalam
pertemuan Jemaat.

Begitu
juga dengan ayat dalam Kitab Perjanjian
Baru, 1 Timothy bab 2 ayat 11
dan 12 yang membawa pengertian kepada arahan tunduknya wanita di bawah
kuasa lelaki dan halangan bagi mereka untuk bersuara.

1 Timothy : 2
{2:11}
Let the woman learn in silence with all subjection. {2:12} But I suffer
not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in
silence.

Terjemahannya,
2:11 Seharusnyalah perempuan berdiam diri dan menerima ajaran dengan patuh.
2:12 Aku tidak mengizinkan perempuan mengajar dan juga tidak mengizinkannya memerintah laki-laki; hendaklah ia berdiam diri.


Pada
ketika wanita di gereja-gereja dan synagogue-synagogue dikekang hak-hak
mereka untuk bersuara dalam majlis-majlis ilmu, ummul mukminin
Saiditina Aisha r.a. menjadi tempat rujukan hukum-hukum agama dan
menjadi antara periwayat hadis terbanyak dalam sejarah Islam.
Rasulullah s.a.w. sendiri memperuntukkan satu hari khas dalam seminggu
bagi memberi peluang kepada muslimah-muslimah merebut peluang mendalami
ilmu daripadanya. Ini dilakukan setelah muslimah-muslimah ini mengadu
kepada baginda bahawa agak sukar bagi mereka untuk belajar disebabkan
hari-hari pengajaran yang lain telah dipenuhi oleh para sahabat lelaki
Rasulullah s.a.w. yang lain. Ini diriwayatkan dalam Sahih Bukhari :

Dari
Abu Sa’id Al Khudri r.a. katanya, “Beberapa orang wanita memajukan
permohonan kepada Nabi : “Kami tidak memperolehi waktu untuk belajar
dari Anda kerana semua waktu telah diisi oleh lelaki. Oleh kerana itu
sediakanlah barang sehari untuk kami agar kami pula dapat belajar.”
Maka
Nabi menjanjikan kepada mereka suatu hari khusus untuk pengajian
wanita, di mana Nabi mengajar dan menyampaikan perintah-perintah
Allah......”
Pelajaran
bagi wanita dalam Islam tidak hanya terhad kepada golongan muslimah
yang merdeka malahan digalakkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tuan-tuan
kepada hamba-hamba wanita yang dimiliki supaya mengajarkan kepada
hamba-hamba wanitanya itu ilmu pengetahuan kemudian memerdekakan mereka
dan memuliakan mereka dengan perkahwinan. Perkara ini dinyatakan ada
diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam kitab Sahih Bukharinya :

Dari
Abu Burdah r.a. dari bapanya, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ada
tiga jenis orang yang mendapat dua pahala sekaligus. Iaitu :
Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) yang percaya kepada Nabinya dan percaya pula kepada Muhammad s.a.w..Hamba sahaya, apabila dibayarkan kewajipannya kepada Allah dan kewajipan kepada majikannya, danlelaki
yang mempunyai hamba sahaya perempuan, diajarkannya berkesopanan dan
disempurnakan pengajaran kesopanan itu; diajarkannya ilmu pengetahuan
dan disempurnakan pelajaran itu dan dikahwininya.
Maka ketiga jenis orang itu mendapat dua pahala.”

Tetapi
ini tidak berlaku kepada kaum muslimah kerana kejayaan didunia dan
akhirat bagi mereka, diukur melalui usaha mereka dan ketaatan mereka
kepada perintah-perintah Allah s.w.t.. Tiada lelaki diletakkan langsung
sebagi penanda aras kejayaan bagi muslimah.. Mengapa mesti menghinakan
diri sendiri setelah banyak kemuliaan Allah berikan kepada kaum hawa?
Perhatikanlah,
setiap anak adam pasti membawa satu parut kekal pada tubuh mereka yang
menyatakan dengan jelas bahawa mereka kedunia ini adalah melalui rahim
seorang wanita yang bergelar ibu. Setiap lelaki dan wanita mempunyai
pusat sebagai peringatan tentang betapa bergantungnya hidup setiap
insan terhadap ibu, iaitu wanita yang mengandungkan, melahirkan,
menyusukan seterusnya memelihara dan menjaga kita sehingga kita dapat
berdikari sendiri.
Betapa
Allah itu Tuhan Yang Maha Adil, diperingatkanNya tentang jasa seorang
ibu dengan parut kekal ini supaya setiap individu itu tidak terlupa
bahawa sebahagian dari setiap insan yang wujud di muka bumi ini lahir
dari pengorbanan sesorang wanita yang bergelar ibu. Wanita merupakan
tonggak kekuatan ummah dan janganlah menghinakan serta mencemar maruah
wanita kembali dengan segala perjuangan liberasi kosong berkiblatkan
barat yang akhirnya mencampakkan wanita lebih 1400 tahun kebelakang.

No comments: