1

1

Wednesday, December 26, 2007

TIPS MENDIDIK ANAK HIPERAKTIF

Latih anak hiperaktif untuk berdisiplin, agar dia dapat mengatur dirinya dengan baik.
  1. Jangan menghukumnya kerana perilaku hiperaktif tersebut bukan sepenuhnya kesalahan anak anda.
  2. Jangan sekali-kali melabel anak hiperaktif sebagai anak nakal, malas atau bodoh, kerana akhirnya ia akan bersikap seperti yang dilabelkan padanya.
  3. Keefektifan sesebuah rawatan berbeza-beza bagi setiap anak. Ibu bapa harus menentukan rawatan yang terbaik bagi anak.
  4. Berikan kasih sayang (bukan memanjakan) pada anak hiperaktif melebihi seudara lainnya. Alasannya, seberapa banyak kasih sayang yang ditumpahkan pada anak hiperaktif, ia tetap tidak akan penuh.
  5. Dalam mengajar anak yang hiperaktif, jangan bosan untuk terus menerus mengulang hal-hal yang cepat dapat dipelajari dan diingat oleh anak normal.
  6. Apabila di depan anak, katakanlah pada orang lain bahawa dia adalah anak yang baik, dan jangan mengungkit-ungkit kesalahan-kesalahan yang pernah dilakukannya.
  7. Selalulah berwaspada, perhati dan kawal anak agar ia tidak bertindak sesuatu yang mungkin boleh membahayakan dirinya atau orang lain.
  8. Perbanyakkan komunikasi dengan anak. Jika pada anak normal kita cenderung berkomunikasi pada saat-saat tertentu, pada anak hiperaktif kita harus berkomunikasi ‘setiap satu minit sekali’
  9. Salah satu hal yang penting sulit mengatasi anak hiperaktif adalah ketika sedang berada di meja makan dan kita meminta dia makan sendiri. Mungkin dia akan memainkan makanannya atau berlari-lari mengelilingi meja makan. Jangan marahi dia ! Yang harus anda lakukan adalah menyuapkan mereka dengan sabar.

No comments: